Zakelijk gebruik WhatsApp groeit in Nederland


AMSTERDAM – WhatsApp wordt steeds vaker ingezet voor zakelijke doeleinden. Dat concludeert Whatsappen.nl na een rondgang op internet. Zowel particulieren als bedrijven zien steeds meer de voordelen van WhatsApp in.

Marktplaats

Particulieren gebruiken WhatsApp lang niet meer alleen voor privégesprekken. Op websites zoals Marktplaats.nl verloopt het contact tussen koper en verkoper regelmatig via de gratis berichtendienst. Hoe vaak dit het geval is, is onduidelijk: “Marktplaats.nl heeft onvoldoende tot geen kennis van de omvang van WhatsApp-gebruik onder haar klanten”, aldus een woordvoerdster van Marktplaats.nl. Een actieve bezoeker van marktplaats websites legt ons uit waarom WhatsApp voor hem een handige uitkomst is: “Mensen kijken sneller naar hun WhatsApp dan naar hun e-mail. Natuurlijk is bellen nog sneller, maar via WhatsApp kun je de afspraak nog eens rustig nalezen”.

Redacties

Ook (nieuws)redacties beginnen de voordelen van WhatsApp in te zien.

Zo zet de regionale nieuwswebsite Regio18.nl WhatsApp in voor het verkrijgen van nieuwstips. Volgens redacteur Pieter van den Berg maken mensen graag gebruik van WhatsApp om nieuwstips te melden. “Met name bij 112 incidenten is het een ideaal communicatiemiddel” aldus van den Berg. Voor Regio18 is WhatsApp een ideale manier om nieuws, al dan niet voorzien van beeldmateriaal, snel te kunnen doorplaatsen. Doordat WhatsApp gratis is, geven bezoekers bovendien sneller nieuwstips dan via SMS of telefoon.

Een woordvoerdster van de NOS laat weten dat zij WhatsApp op dit moment niet gebruiken voor het verkrijgen van nieuwstips en dat hier ook geen plannen voor zijn. Wél wordt het gebruik van WhatsApp binnen de NOS aanbevolen voor medewerkers met een zakelijke telefoon. “NOS heeft hiervoor WhatsApp standaard geïnstalleerd op de smartphones die zij uitgeven”, aldus de woordvoerdster. Voor de grootste nieuwsorganisatie van Nederland is WhatsApp een ideale manier om kosten te besparen. Bovendien kunnen verslaggevers direct foto’s meesturen. “Nadeel is alleen dat de betrouwbaarheid en snelheid van de berichtgeving afhangt van de kracht van het aanwezige 3G of wifi-netwerk”, aldus de NOS.

Klantenservice

Grote Nederlandse A-merken zullen binnenkort eveneens zakelijk gebruik gaan maken van WhatsApp. SNT, een bedrijf dat klantcontact afhandelt voor diverse bedrijven en instellingen, gaat WhatsApp op grote schaal inzetten voor de klantenservice.

Volgens Thomas Blankvoort, manager Business Development & Innovation van SNT, is het zakelijk inzetten van WhatsApp niet alleen kostenefficiënt maar zorgt het ook voor een prettigere beleving bij de consument. “De consument kan kosteloos in contact komen met de klantenservice en krijgt snel en persoonlijk antwoord.”

Welke bedrijven er met de nieuwe vorm van klantenservice gaan beginnen, kan SNT vandaag bij navraag nog niet zeggen. “Er zijn nog een aantal technische en praktische uitdagingen waar wij nu mee bezig zijn” aldus Blankvoort. SNT zal kleinschalig beginnen omdat er met nieuwe initiatieven altijd onverwachte uitdagingen ontstaan en het doel is juist om de user-experience van de eindgebruiker te optimaliseren.

Met dit alles lijkt WhatsApp steeds meer te worden gezien als volwaardig communicatiemiddel. Door de enorme groei die de gratis berichtendienst doormaakt, zullen de verschillende (professionele) toepassingen ongetwijfeld verder worden uitgebreid. Uiteraard houden wij deze ontwikkelingen in de gaten.

Gerelateerde artikelen